Marleen van Uden was werkzaam in verschillende kindcentra. Door verschillende factoren lukte het onvoldoende om de medewerker centraal te zetten tijdens haar werkzaamheden. Marleen kan nu haar ei kwijt als arbeidsmobiliteitsadviseur bij Opvius. Haar taken omvatten onder andere het begeleiden van personen in tweede-spoor- en van-werk-naar-werk-trajecten, daarnaast voert Marleen ook coachingstrajecten uit. “Ik wilde juist meer met de medewerker bezig zijn, mensen begeleiden bij hun ontwikkeling en hun sterke punten benutten”, aldus Marleen.
“Elk individu is anders en iedereen heeft wel iets waar hij of zij goed in is, ik geloof niet dat mensen bewust slecht willen presteren. Het draait erom dat juist de sterke punten naar boven worden gehaald en worden benut. Ik geloof dat als je je aandacht richt op wat je wel kunt, de rest vanzelf op zijn plek valt.”
"In een manager-rol heb je te maken met hiërarchie. Nu voelt het alsof ik naast mensen zit. Ik heb tijd voor begeleiding en dat is een groot verschil. In mijn vorige functies was ik meer met de regels uitvoeren bezig en vroeg mezelf veelal af wat het doel daarvan was. In deze rol heb ik uiteraard ook met wetten en regels te maken. Het is als een jungle waar ik doorheen navigeer. Elke situatie vereist een andere aanpak en het is een voortdurende uitdaging om de wet- en regelgeving op de juiste manier toe te passen.”
“Mensen willen vaak een bepaald ideaalbeeld nastreven, soms ten koste van de gezondheid, maar dat is niet altijd haalbaar. Het voorbeeld wat ik vaak gebruik tijdens gesprekken is dat: wanneer je geen benen hebt kun je niet rennen, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden om je doel te bereiken. Er is zoveel meer te halen dan alleen te focussen op wat je niet kunt.”
“Jazeker! Ik herken dit van mezelf uit de tijd dat ik manager was en mezelf niet meer gelukkig voelde in die rol. Pas toen ik mijn kracht weer vond, begon ik positiever te worden. Mensen houden zich vast aan die veiligheid, zelfs als ze ongelukkig zijn. Het is mijn rol om te begrijpen wat mensen echt zoeken en waar ze gelukkig van worden, hoe kunnen we die elementen integreren in hun nieuwe baan? Het vergt soms wat stuurmanskunst om door de redenen heen te prikken en de kern van hun behoeften te achterhalen. In de intakefase van een traject bieden we ruimte om de mens aan tafel goed te leren kennen: wie ben je, wat doe je, wat zijn je vaardigheden? We vinden het belangrijk dat mensen zich veilig voelen tijdens de gesprekken, met al hun beperkingen én kwaliteiten.”
“In mijn rol als manager heb ik met meerdere externe specialisten gewerkt. Ik denk dat het belangrijk is om een goede partner te vinden die bij je organisatie en visie past. Ik miste vaak het contact maar bijvoorbeeld ook de helderheid of informatie tijdens casussen. Nu, in mijn huidige rol, probeer ik juist proactief te zijn in mijn communicatie en duidelijkheid te bieden aan onze klanten. Ik zal altijd verantwoordelijkheid nemen voor het leiden van een traject en zorg ervoor dat ik benaderbaar ben voor vragen en updates.”
“Wat ik vooral hoor is dat ze verrast zijn door de resultaten die we behalen, zoals het vermijden van loonsancties of Een tevreden medewerker met een nieuwe passende baan. Klanten geven aan dat ze niet hadden verwacht dat dit mogelijk was. Ik hoor vaak dat klanten het waarderen hoe makkelijk het contact is en dat ze erop vertrouwen dat alles goed komt zodra ze een traject aan ons overdragen. Ze ervaren onze dienstverlening als laagdrempelig, deskundig en een positief resultaat. Daar ben ik trots op!”
Vul je gegevens in en vertel kort waarover je met ons in gesprek wilt. Vermeld ook hoe we het beste contact met je op kunnen nemen. Hopelijk tot spoedig ziens!
Vul je gegevens in en vertel kort waarover je met ons in gesprek wilt. Vermeld ook hoe we het beste contact met je op kunnen nemen. Hopelijk tot spoedig ziens!